DZIAŁ WCZESNEJ PROFILAKTYKI

 

Dział wczesnej profilaktyki udziela pomocy dzieciom w wieku od urodzenia do podjęcia nauki szkolnej oraz ich rodzicom, nauczycielom i wychowawcom.

Głównymi celami podejmowanych działań jest:

  • optymalizacja rozwoju dziecka od urodzenia do podjęcia nauki szkolnej,
  • wspomaganie wychowawczej funkcji rodziny,
  • profilaktyka problemów rozwojowych i emocjonalnych dziecka w wieku przedszkolnym,
  • pomoc placówkom przedszkolnym w realizacji ich zadań edukacyjno-wychowawczych,
  • współpraca z innymi instytucjami w mieście pracującymi na rzecz dziecka

Powyższe cele są realizowane poprzez: diagnozę, opiniowanie, orzekanie, terapię i profilaktykę
 

A) DIAGNOZOWANIE:

  • diagnoza psychologiczna i pedagogiczna dojrzałości szkolnej,
  • diagnoza pedagogiczna funkcji poznawczych niezbędnych do opanowania umiejętności pisania, czytania oraz umiejętności matematycznych,
  • diagnoza rozwoju społeczno- emocjonalnego dzieci,
  • ocena globalnego poziomu rozwoju psychoruchowego.

 

B) OPINIOWANIE I ORZEKANIE:

Rodzaje wydawanych opinii:

  • opinia o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju dla dzieci niepełnosprawnych tzn. z zaburzonym rozwojem globalnym: upośledzeniem umysłowym, autyzmem; niepełnosprawnością ruchową; poważną dysfunkcją wzroku i słuchu,
  • opinie psychologiczne i pedagogiczne ze wskazaniami dotyczącymi pomocy dziecku,
  • opinie dla potrzeb innych placówek wskazanych przez rodzica.

 
Rodzaje wydawanych orzeczeń:

  • orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego,
  • orzeczenia o potrzebie nauczania indywidualnego,
  • orzeczenie o potrzebie zajęć rewalidacyjno-wychowawczych.

 

C) POMOC O CHARAKTERZE PROFILAKTYCZNYM I TERAPEUTYCZNYM

Rozwój dziecka wspierany jest poprzez:

  • terapię indywidualną psychologiczną i pedagogiczną
  • terapię grupową dla dzieci z odroczonym obowiązkiem szkolnym,
  • terapię grupową dzieci z nadpobudliwością psychoruchową
  • terapię dla dzieci z zakłóconym rozwojem emocjonalnym i społecznym,
  • zajęcia grupowe wspierające rozwój poznawczy i społeczny dzieci 4 i 5-letnich nie uczęszczających do przedszkola,
  • zajęcia grupowe rozwijające funkcje poznawcze u 6-latków,
  • zajęcia integracyjne dla dzieci 6-letnich,
  • trening wrażliwości poznawczej dla dzieci 6-letnich,
  • profilaktyka agresji- zajęcia grupowe,
  • zajęcia dla dzieci 6- letnich rozwijających umiejętności społeczne,
  • zajęcia grupowe dotyczące przeciwdziałania uzależnieniu od mediów,
  • zajęcia rozwijające twórcze myślenie, zajęcia grupowe dla dzieci zdolnych,
  • zajęcia grupowe rozwijające inteligencję emocjonalną,
  • zajęcia promujące zdrowy tryb życia.

 
Wspieranie wychowawczej funkcji rodziny poprzez:

  • terapię rodzin,
  • zajęcia grupowe rozwijające kompetencje wychowawcze pt.: „Szkoła dla rodziców",
  • grupy wsparcia dla rodziców dzieci z nadpobudliwością psychoruchową
  • konsultacje indywidualne w poradni oraz w placówkach przedszkolnych,
  • pedagogizację rodziców,
  • Akademię Młodej Mamy dla matek niemowląt.

 

Wspomaganie nauczycieli wychowania przedszkolnego:

  • grupy wsparcia dla nauczycieli dzieci sześcioletnich,
  • warsztaty szkoleniowe,
  • konsultacje indywidualne na terenie przedszkoli i w poradni,
  • prowadzenie spotkań szkoleniowych dla Rad Pedagogicznych przedszkoli,
  • opracowanie i rozpowszechnianie wskazówek wychowawczych do pracy z dzieckiem agresywnym, zdolnym, nadpobudliwym oraz z dysfunkcjami rozwojowymi,
  • współpraca z metodykiem wychowania przedszkolnego.

© Poradnia Psychologiczno Pedagogiczna w Dąbrowie Górniczej