MEDIA KIEDY I JAK Z NICH KORZYSTAĆ?

08.07.2019

Dzieciom do drugiego roku życia nie zaleca się kontaktu z urządzeniami ekranowymi, w tym tabletami i smartfonami.

Udostępnianie urządzeń dotykowych dzieciom w wieku od 3 do 6 lat powinno być decyzją przemyślaną, z uwzględnieniem m.in. następujących zasad:

  •   Należy zapewnić dzieciom dostęp jedynie do bezpiecznych i pożytecznych treści, dostosowanych do ich wieku.
  •   Dzieci nie powinny korzystać z urządzeń mobilnych codziennie. Dobrym pomysłem jest ustalenie dnia lub dni, np. weekendu, bez    urządzeń ekranowych.
  •   Warto, żeby jednorazowo dzieci nie korzystały z urządzeń mobilnych dłużej niż 15-20 minut.
  •   Dzienny kontakt dzieci z wszelkimi urządzeniami ekranowymi nie powinien przekraczać od 30 min do 2 godzin (w zależności od     wieku dziecka).
  •   Rodzice powinni towarzyszyć dzieciom w korzystaniu z urządzeń mobilnych, tłumaczyć im to, co widzą na ekranie,             wykorzystywać wspólny czas do interakcji.
  •   Nie należy udostępniać urządzeń mobilnych dzieciom przed snem. Promieniowanie emitowane przez monitory tabletów i     smartfonów źle wpływa na zasypianie i jakość snu.
  •   Nie należy traktować korzystania z urządzeń mobilnych jako nagrody, a zakazu ich używania jako kary. Podnosi to w oczach dzieci     atrakcyjność tych urządzeń i wzmacnia przywiązanie do nich.
  •   Nie należy również używać urządzeń mobilnych do motywowania dziecka do jedzenia, treningu czystości itp. 

Korzystanie przez dzieci w wieku od 3 do 6 lat z urządzeń mobilnych może mieć pozytywny wpływ na ich rozwój społeczny, emocjonalny, moralny i poznawczy TYLKO pod warunkiem, że:

  •   udostępniasz dziecku urządzenia mobilne w bezpieczny sposób,
  •   aktywnie towarzyszysz mu podczas korzystania z nich,
  •   zapewniasz dziecku dostęp wyłącznie do bezpiecznych i pożytecznych treści dostosowanych do jego wieku.

Odpowiednio dobrane aplikacje mobilne mogą:

  •  zachęcać dzieci do budowania i podtrzymywania interakcji rówieśniczych oraz interakcji z osobami dorosłymi (np. rodzicami i innymi członkami rodziny),
  •  prezentować dzieciom pozytywne wzorce i uczyć je ważnych wartości społecznych,
  •  dostarczać satysfakcji związanej z wygraną, poprawianiem wyników, docenieniem ich twórczości (m.in. dzięki możliwości archiwizowania i przesyłania prac plastycznych itp.),
  •  umożliwiać naukę przez obraz i dźwięk,
  •  uczyć bezpiecznego i odpowiedzialnego wykorzystania technologii,
  •  stymulować naukę pisania, rozwój mowy i kompetencji językowych dzieci,
  •  stymulować inteligencję wizualną dzieci,
  •  niwelować skutki nierówności społecznych i rozwojowych.

(Opracowanie na podstawie:zaleceń Amerykańskiej Akademii Pediatrycznej oraz J. Pyżalski, M. Klichowski, M. Przybyła, „Szanse i zagrożenia w obszarze wykorzystania technologii informacyjno-komunikacyjnych (TIK), ze szczególnym uwzględnieniem aplikacji mobilnych”)

 

 

                                                                     mgr Aneta Muszyńska – logopeda

mgr Jolanta Chwastek-Jakima – logopeda

 

© Poradnia Psychologiczno Pedagogiczna w Dąbrowie Górniczej