PROCEDURA PRZYJMOWANIA KLIENTÓW W PORADNI
PSYCHOLOGICZNO-PEDAGOGICZNEJ W DĄBROWIE GÓRNICZEJ
Podstawa prawna:
Rozporządzenie MEN z dnia 1 lutego 2013 r. w sprawie szczegółowych zasad działania publicznych poradni psychologiczno pedagogicznych, w tym publicznych poradni specjalistycznych (Dz. U. z 13 lutego 2013 r., poz. 199z późn. zm.).
1. Poradnia Psychologiczno – Pedagogiczna w Dąbrowie Górniczej udziela pomocy psychologiczno – pedagogicznej oraz pomocy w wyborze kierunku kształcenia i zawodu. Pomocy udzielają specjaliści: psycholodzy, pedagodzy , logopedzi, doradcy zawodowi, lekarze konsultanci.
2. Pomoc udzielana jest dzieciom i młodzieży uczniom, ich rodzicom i nauczycielom przedszkoli, szkół i placówek mających siedzibę na terenie miasta Dąbrowa Górnicza.
3. W przypadku dzieci nieuczęszczających do przedszkola lub szkoły oraz ich rodziców poradnia udziela stosownej pomocy w przypadku, gdy zamieszkują na terenie działania poradni.
4. Korzystanie z pomocy psychologiczno-pedagogicznej jest dobrowolne i nieodpłatne. Nie są wymagane skierowania.
5. Przyjęcie dziecka odbywa się na wniosek rodzica, opiekuna prawnego lub pełnoletniego ucznia.
6. Pisemny wniosek ( dostępny w sekretariacie PORADNI lub na stronie poradni) składa się w formie papierowej lub elektronicznej w sekretariacie poradni lub przed badaniem u specjalisty przyjmującego dziecko. We wniosku oprócz danych teleadresowych wnioskodawcy, danych dziecka (imiona, nazwisko, data urodzenia, miejsce zamieszkania, nazwa i adres placówki do której uczęszcza )należy wpisać jego nr PESEL .Do wniosku można dołączyć wyniki badań specjalistycznych, opinie z przedszkola/ szkoły i inną posiadana dokumentację istotną dla zgłaszanego problemu.
7. Rodzic/ opiekun prawny/ pełnoletni uczeń może wnioskować o:
8. Wniosek o wydanie opinii , orzeczenia, informacji musi zawierać uzasadnienie.
9. Jeśli do wydania opinii niezbędna jest diagnoza lekarska osoba składająca wniosek, powinna przedstawić zaświadczenie o stanie zdrowia dziecka, zawierające informacje niezbędne do wydania opinii.
10. W przypadku ubiegania się rodziców o opinię o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju lub orzeczenie wymagane jest wykonanie badań diagnostycznych ( psycholog/ pedagog/ logopeda), dostarczenie stosownych zaświadczeń lekarskich.
11. Na wizytę w poradni rodzic może umówić dziecko osobiście w sekretariacie poradni.
12. Zgłoszeń można dokonywać również telefonicznie od poniedziałku do piątku
w godz. 7.30- 15.30. pod numerami : 32 262- 53-50, 32 262- 38 – 11.
13. Rejestrowanie wizyt u opiekuna placówki lub specjalisty odbywa się zgodnie z kolejnością zgłoszeń na najbliższy wolny termin lub inny dogodny dla klienta.
14. Umówione wcześniej wizyty są potwierdzane przez sekretariat poradni dwa dni przed planowana wizytą.
15. W przypadku konieczności zmiany terminu badania z przyczyn obiektywnych zaistniałych po stronie pracownika lub dziecka kolejny termin jest wyznaczany w pierwszym możliwym dniu.
16. Ze względów organizacyjnych należy jak najwcześniej informować sekretariat poradni o konieczności odwołania lub zmiany terminu wizyty.
17. W sytuacjach nagłych, wymagających podjęcia interwencji kryzysowej termin wyznaczany jest poza kolejnością , w najbliższym możliwym terminie.
18. Na pierwszy umówiony termin spotkania rodzic/ opiekun prawny zgłasza się z niepełnoletnim dzieckiem osobiście. Na kolejne wizyty z dzieckiem może przychodzić z osobą dorosłą upoważnioną przez rodzica. Upoważnienie powinno być pisemne i zawierać dane personalne osoby upoważnionej, serie i nr dowodu osobistego, podpis osoby upoważniającej. Osoba upoważniona nie może podpisać wniosku o udzielenie form pomocy.
19. Dla rzetelności diagnozy niezbędna jest dobra kondycja psychofizyczna dziecka (powinno być zdrowe, jeśli dziecko nosi okulary, aparat słuchowy powinno je mieć ze sobą).
20. W przypadku młodzieży pełnoletniej obecność rodziców nie jest konieczna, ale wskazana ze względów diagnostycznych.
21. Poradnia zapewnia wszystkim klientom atmosferę bezpieczeństwa, dyskrecji i poszanowania ich praw.
22. Przekazanie informacji dotyczącej dziecka i zasięganie opinii o dziecku na terenie przedszkola/ szkoły odbywa się za wyrażoną pisemnie zgodą rodziców/ opiekunów prawnych.
23. Wszystkich pracowników poradni (zarówno merytorycznych, jak i administracji i obsługi) obowiązuje tajemnica służbowa. Wyjątek od zasady poufności zapisanej w Kodeksie Etyki stanowią sytuacje, w których doszło do naruszenia prawa (przestępstwo) lub takie, w których zagrożone jest życie lub zdrowie klientów poradni lub innych osób.
Dąbrowa Górnicza, dn.14.06.2022r