Czy można zdiagnozować dziecko on-line ?
ODP: Diagnoza psychologiczna, pedagogiczna, logopedyczna, zawodoznawcza odbywa się tylko stacjonarnie w indywidualnym , bezpośrednim kontakcie z dzieckiem/uczniem .
Czy zapłacę za wizytę w poradni?
ODP: Nie, wszelkie usługi Publiczna Poradnia Psychologiczno- Pedagogiczna, a taką jest nasza poradnia świadczone są bezpłatnie.
Czy wymagane jest skierowanie od lekarza ?
ODP: Dzieci, młodzież ucząca się oraz ich rodzice i opiekunowie przyjmowani są bez skierowania od lekarza. Jednak w toku czynności diagnostycznych może okazać się konieczne dostarczenie zaświadczeń od lekarzy w celu wyjaśnienia przyczyn trudności edukacyjnych lub wychowawczych, wydania opinii lub orzeczenia. Diagnoza oraz terapia realizowana jest na wniosek rodzica/ opiekuna lub pełnoletniego ucznia.
Do jakich specjalistów mogę zwrócić się o pomoc w sprawie mojego dziecka?
ODP: Poradnia zatrudnia psychologów, pedagogów, logopedów, doradców zawodowych oraz mediatorów rodzinnych.
Czy mogę wybrać sobie poradnię, do której zapiszę dziecko?
ODP: Poradnia obejmuje opieka psychologiczno – pedagogiczną dzieci i młodzież uczęszczające do przedszkoli i szkół zlokalizowanych na terenie Dąbrowy Górniczej. Dzieci małe, nie uczęszczające do placówek oświatowych przyjmowane są z uwagi na miejsce zamieszkania w Dąbrowie Górniczej.
Ile czasu trwa wizyta w poradni?
ODP: Czas wizyty w poradni uzależniony jest od kilku czynników, m.in. od problemów z jakimi Państwo zwracacie się do specjalisty, od gotowości współpracy dziecka ze specjalistą, od jego tempa pracy . Na jednorazową wizytę diagnostyczną specjalista ma zarezerwowane 2 godziny zegarowe, na wizytę terapeutyczną 1 godzinę zegarową.
Kto może korzystać z usług poradni?
ODP: Z usług poradni mogą korzystać wszystkie dzieci i młodzież ucząca się oraz ich rodzice i opiekunowie, a także rodzice dzieci nie uczęszczających jeszcze do placówek oświatowych. Poradnia wspiera również nauczycieli i specjalistów szkolnych w rozwiązywaniu problemów edukacyjnych i wychowawczych.
Czy możliwe jest prowadzenie terapii on-line?
ODP: Tak, w uzasadnionych przypadkach istnieje taka możliwość, po wcześniejszym ustaleniu z terapeutą i złożeniu wniosku przez rodzica lub pełnoletniego ucznia.
Jak uczniowi z cechami dysleksji pomóc rozwijać słownik czynny i bierny?
Dobrze aby ćwiczenia miały charakter zabawy lub gry dydaktycznej. Mogą być wykonywane w każdej codziennej sytuacji np. podczas wycieczki, spaceru, kąpieli, pomocy w domu, ubierania się, zabawy lub gry planszowej itp. Treść oraz tematykę dostosowujemy do zainteresowań dziecka, jego wieku, poziomu rozwoju, uwzględniając jego deficyty, a bazując na mocnych stronach. Dzięki takim formom zabaw dzieci poszerzają swój zasób słownictwa, rozwijają wyobraźnię, inwencję twórczą, koncentrację uwagi, procesy pamięciowe, doskonalą funkcje słuchowe takie jak słuch fonematyczny i spostrzegawczość słuchowa. Poprawiają płynność słowną, uczą się stosować w sposób prawidłowy form gramatycznych i leksykalnych.
Ćwiczenia można wykonywać poprzez: