Odpowiedzi na najczęstsze pytania rodziców

Czy można zdiagnozować dziecko on-line ?

ODP: Diagnoza psychologiczna, pedagogiczna, logopedyczna, zawodoznawcza odbywa się tylko stacjonarnie w indywidualnym , bezpośrednim kontakcie z dzieckiem/uczniem .

Czy zapłacę za wizytę w poradni?

ODP: Nie, wszelkie usługi Publiczna Poradnia Psychologiczno- Pedagogiczna, a taką jest nasza poradnia świadczone są bezpłatnie.

 Czy wymagane jest  skierowanie od lekarza ?

ODP: Dzieci, młodzież ucząca  się oraz ich rodzice i opiekunowie przyjmowani są bez skierowania od lekarza. Jednak w toku czynności diagnostycznych może okazać się konieczne dostarczenie zaświadczeń od lekarzy w celu wyjaśnienia przyczyn trudności edukacyjnych lub wychowawczych, wydania opinii lub orzeczenia. Diagnoza oraz terapia realizowana jest na wniosek rodzica/ opiekuna lub pełnoletniego ucznia.

 Do jakich specjalistów mogę zwrócić się o pomoc w sprawie mojego dziecka?

ODP: Poradnia zatrudnia psychologów, pedagogów, logopedów, doradców zawodowych oraz mediatorów rodzinnych.

Czy mogę wybrać sobie poradnię, do której zapiszę dziecko?

ODP: Poradnia obejmuje opieka psychologiczno – pedagogiczną dzieci  i młodzież uczęszczające do przedszkoli i szkół zlokalizowanych na terenie Dąbrowy Górniczej. Dzieci małe, nie uczęszczające do placówek oświatowych przyjmowane są z uwagi  na  miejsce zamieszkania w Dąbrowie Górniczej.

 Ile czasu trwa wizyta w poradni?

ODP: Czas wizyty  w poradni  uzależniony jest od kilku czynników, m.in. od problemów z jakimi Państwo zwracacie się do specjalisty, od gotowości współpracy dziecka ze specjalistą, od jego tempa pracy . Na jednorazową wizytę diagnostyczną specjalista ma zarezerwowane 2 godziny zegarowe, na  wizytę terapeutyczną 1 godzinę zegarową.

 Kto może korzystać z usług poradni?

ODP: Z usług poradni mogą korzystać wszystkie dzieci i młodzież ucząca się oraz ich rodzice i opiekunowie, a także rodzice dzieci nie uczęszczających jeszcze do placówek oświatowych. Poradnia wspiera również nauczycieli i specjalistów szkolnych w rozwiązywaniu problemów edukacyjnych i wychowawczych.

 Czy możliwe jest prowadzenie terapii on-line?

ODP: Tak,  w uzasadnionych przypadkach istnieje taka możliwość, po wcześniejszym ustaleniu z terapeutą  i złożeniu wniosku przez rodzica lub pełnoletniego ucznia.

 Jak uczniowi z cechami dysleksji pomóc rozwijać słownik czynny i bierny?

 Dobrze aby ćwiczenia miały charakter zabawy lub gry dydaktycznej. Mogą być wykonywane w każdej codziennej sytuacji np. podczas wycieczki, spaceru, kąpieli, pomocy w domu, ubierania się, zabawy lub gry planszowej itp. Treść oraz tematykę dostosowujemy do zainteresowań dziecka, jego wieku, poziomu rozwoju, uwzględniając jego deficyty, a  bazując na mocnych stronach. Dzięki takim formom zabaw dzieci poszerzają swój zasób  słownictwa, rozwijają wyobraźnię, inwencję twórczą, koncentrację uwagi, procesy pamięciowe, doskonalą funkcje słuchowe takie jak słuch fonematyczny i spostrzegawczość słuchowa. Poprawiają płynność słowną, uczą się stosować w sposób prawidłowy form gramatycznych  i leksykalnych.

Ćwiczenia można wykonywać poprzez:

  •   Zabawę literami, sylabami, wyodrębnianie głosek  w nagłosie, śródgłosie i wygłosie.
  •   Szukanie i tworzenie rymów, uczenie się rymowanek, krótkich wierszyków, tekstów piosenek.
  •   Zabawę w zagadki, kalambury i rebusy.
  •   Wyklaskiwanie sylab w rytm muzyki.
  •   Szukanie słów o przeciwnym znaczeniu.
  •   Klasyfikowanie słów ze względu na np. części mowy. Tworzenie kategorii słownych.
  •   Tworzenie zdań z rozsypanek wyrazowych.
  •   Uzupełnianie luk w zdaniu brakującym słowem.
  •   Tworzenie opowiadań, historyjek oraz komiksów.
  •   Układanie pytań do ilustracji lub opowiadania.
  •   Szukanie słów bliskoznacznych- synonimów, homonimów itp.

© Poradnia Psychologiczno Pedagogiczna w Dąbrowie Górniczej