DZIAŁ OPIEKI NAD DZIECKIEM Z WADĄ WZROKU, SŁUCHU I AUTYZMEM
- wczesna diagnoza zaburzeń rozwojowych,
- optymalizacja rozwoju poznawczego i emocjonalno- społecznego dzieci z wadą wzroku, słuchu i autyzmem,
- wspieranie rodzin oraz placówek przedszkolnych i szkolnych w procesie edukacji w/w dzieci.
a) profilaktyka
wczesne wykrywanie deficytów rozwojowych u dzieci poprzez:
- badania przesiewowe dzieci przedszkolnych: psychologiczne, pedagogiczne i logopedyczne,
- realizację komputerowego programu „Słyszę” do przesiewowego wykrywania dysfunkcji słuchu,
- upowszechnianie wiedzy dotyczącej wczesnych symptomów dysfunkcji narządów zmysłów i autyzmu wśród nauczycieli.
b) diagnoza:
diagnoza psychologiczna, pedagogiczna i logopedyczna dzieci z wadą wzroku, słuchu i autystycznych.
c) orzekanie i opiniowanie
- orzekanie o potrzebie kształcenia specjalnego,
- orzekanie o potrzebie nauczania indywidualnego,
- opiniowanie o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju,
- orzekanie o potrzebie objęcia opieką i wychowaniem w przedszkolnej grupie integracyjnej.
d) terapia:
Zajęcia terapeutyczne na terenie Poradni (indywidualne i grupowe):
- psychologiczne,
- pedagogiczne,
- logopedyczne.
e) wspieranie rodzin w procesie wychowania i edukacji dzieci niepełnosprawnych:
- prowadzenie na terenie poradni grup wsparcia dla rodziców,
- konsultacje indywidualne z rodzicami,
- pedagogizacja rodziców,
- terapia rodzin.
f) wspieranie placówek oświatowych w procesie wychowania i edukacji dzieci z deficytami narządów zmysłów i autyzmem:
- opracowywanie i rozpowszechnianie wskazówek dotyczących specyfiki postępowania z dzieckiem niepełnosprawnym,
- konsultacje indywidualne z nauczycielami,
- warsztaty szkoleniowe dla nauczycieli.