DZIAŁ OPIEKI NAD DZIECKIEM Z WADĄ WZROKU, SŁUCHU I AUTYZMEM


Cele podejmowanych działań: 

  • wczesna diagnoza zaburzeń rozwojowych, 
  • optymalizacja rozwoju poznawczego i emocjonalno- społecznego dzieci z wadą wzroku, słuchu i autyzmem,
  • wspieranie rodzin oraz placówek przedszkolnych i szkolnych w procesie edukacji w/w dzieci.

 

Realizowane działania:

a) profilaktyka

wczesne wykrywanie deficytów rozwojowych u dzieci poprzez: 

  • badania przesiewowe dzieci przedszkolnych: psychologiczne, pedagogiczne i logopedyczne,
  • realizację komputerowego programu „Słyszę” do przesiewowego wykrywania dysfunkcji słuchu, 
  • upowszechnianie wiedzy dotyczącej wczesnych symptomów dysfunkcji narządów zmysłów i autyzmu wśród nauczycieli.


b) diagnoza:

diagnoza psychologiczna, pedagogiczna i logopedyczna dzieci z wadą wzroku, słuchu i autystycznych.
 

c) orzekanie i opiniowanie

  • orzekanie o potrzebie kształcenia specjalnego,
  • orzekanie o potrzebie nauczania indywidualnego,
  • opiniowanie o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju,
  • orzekanie o potrzebie objęcia opieką i wychowaniem w przedszkolnej grupie integracyjnej.

 

d) terapia:

Zajęcia terapeutyczne na terenie Poradni (indywidualne i grupowe):

  • psychologiczne,
  • pedagogiczne,
  • logopedyczne.

 

 e) wspieranie rodzin w procesie wychowania i edukacji dzieci niepełnosprawnych:

  • prowadzenie na terenie poradni grup wsparcia dla rodziców,
  • konsultacje indywidualne z rodzicami,
  • pedagogizacja rodziców,
  • terapia rodzin.

 

f) wspieranie placówek oświatowych w procesie wychowania i edukacji dzieci z deficytami narządów zmysłów i autyzmem:

  • opracowywanie i rozpowszechnianie wskazówek dotyczących specyfiki postępowania z dzieckiem niepełnosprawnym,
  • konsultacje indywidualne z nauczycielami,
  • warsztaty szkoleniowe dla nauczycieli.

 

© Poradnia Psychologiczno Pedagogiczna w Dąbrowie Górniczej