DZIAŁ WCZESNEJ PROFILAKTYKI
Dział wczesnej profilaktyki udziela pomocy dzieciom w wieku od urodzenia do podjęcia nauki szkolnej oraz ich rodzicom, nauczycielom i wychowawcom.
Głównymi celami podejmowanych działań jest:
- optymalizacja rozwoju dziecka od urodzenia do podjęcia nauki szkolnej,
- wspomaganie wychowawczej funkcji rodziny,
- profilaktyka problemów rozwojowych i emocjonalnych dziecka w wieku przedszkolnym,
- pomoc placówkom przedszkolnym w realizacji ich zadań edukacyjno-wychowawczych,
- współpraca z innymi instytucjami w mieście pracującymi na rzecz dziecka
Powyższe cele są realizowane poprzez: diagnozę, opiniowanie, orzekanie, terapię i profilaktykę
A) DIAGNOZOWANIE:
- diagnoza psychologiczna i pedagogiczna dojrzałości szkolnej,
- diagnoza pedagogiczna funkcji poznawczych niezbędnych do opanowania umiejętności pisania, czytania oraz umiejętności matematycznych,
- diagnoza rozwoju społeczno- emocjonalnego dzieci,
- ocena globalnego poziomu rozwoju psychoruchowego.
B) OPINIOWANIE I ORZEKANIE:
Rodzaje wydawanych opinii:
- opinia o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju dla dzieci niepełnosprawnych tzn. z zaburzonym rozwojem globalnym: upośledzeniem umysłowym, autyzmem; niepełnosprawnością ruchową; poważną dysfunkcją wzroku i słuchu,
- opinie psychologiczne i pedagogiczne ze wskazaniami dotyczącymi pomocy dziecku,
- opinie dla potrzeb innych placówek wskazanych przez rodzica.
Rodzaje wydawanych orzeczeń:
- orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego,
- orzeczenia o potrzebie nauczania indywidualnego,
- orzeczenie o potrzebie zajęć rewalidacyjno-wychowawczych.
C) POMOC O CHARAKTERZE PROFILAKTYCZNYM I TERAPEUTYCZNYM
Rozwój dziecka wspierany jest poprzez:
- terapię indywidualną psychologiczną i pedagogiczną
- terapię grupową dla dzieci z odroczonym obowiązkiem szkolnym,
- terapię grupową dzieci z nadpobudliwością psychoruchową
- terapię dla dzieci z zakłóconym rozwojem emocjonalnym i społecznym,
- zajęcia grupowe wspierające rozwój poznawczy i społeczny dzieci 4 i 5-letnich nie uczęszczających do przedszkola,
- zajęcia grupowe rozwijające funkcje poznawcze u 6-latków,
- zajęcia integracyjne dla dzieci 6-letnich,
- trening wrażliwości poznawczej dla dzieci 6-letnich,
- profilaktyka agresji- zajęcia grupowe,
- zajęcia dla dzieci 6- letnich rozwijających umiejętności społeczne,
- zajęcia grupowe dotyczące przeciwdziałania uzależnieniu od mediów,
- zajęcia rozwijające twórcze myślenie, zajęcia grupowe dla dzieci zdolnych,
- zajęcia grupowe rozwijające inteligencję emocjonalną,
- zajęcia promujące zdrowy tryb życia.
Wspieranie wychowawczej funkcji rodziny poprzez:
- terapię rodzin,
- zajęcia grupowe rozwijające kompetencje wychowawcze pt.: „Szkoła dla rodziców",
- grupy wsparcia dla rodziców dzieci z nadpobudliwością psychoruchową
- konsultacje indywidualne w poradni oraz w placówkach przedszkolnych,
- pedagogizację rodziców,
- Akademię Młodej Mamy dla matek niemowląt.
Wspomaganie nauczycieli wychowania przedszkolnego:
- grupy wsparcia dla nauczycieli dzieci sześcioletnich,
- warsztaty szkoleniowe,
- konsultacje indywidualne na terenie przedszkoli i w poradni,
- prowadzenie spotkań szkoleniowych dla Rad Pedagogicznych przedszkoli,
- opracowanie i rozpowszechnianie wskazówek wychowawczych do pracy z dzieckiem agresywnym, zdolnym, nadpobudliwym oraz z dysfunkcjami rozwojowymi,
- współpraca z metodykiem wychowania przedszkolnego.