WSKAZÓWKI DLA RODZICÓW DZIECI KLAS I-III Z TRUDNOŚCIAMI W NAUCE MATEMATYKI

 

Opracowała mgr J. Nowak

Drogi Rodzicu!
1. Stwarzaj swojemu dziecku warunki i pozwalaj na samodzielne badanie i eksperymentowanie. Jest to najlepsza droga rozwoju myślenia, poznawania zmian zachodzących w otaczającym świecie, własnych możliwości sprawczych i złożoności zjawisk. Organizuj sytuacje skłaniające dziecko do porównywania, analizowania i wnioskowania.

2. Kształtuj psychiczną dojrzałość do nauki matematyki, staraj się dążyć do tego, aby dziecko pojmowało sytuację rozwiązywania zadania jako okazję do zmierzenia się z problemem, przezwyciężenia trudności i potwierdzenia swoich wspaniałych możliwości. Wdrażaj też do znoszenia porażki z nadzieją, że sukces jest możliwy. Buduj wiarę w siebie. Nie rozwiązuj za dziecko wszystkich problemów.

3. Graj z dzieckiem w gry planszowe. Układajcie własne przepisy gier i rysujcie je na planszach (możecie zacząć od gier ściganek). Możecie też układać gry-opowiadania np. o przygodach misia. To fascynujące zajęcie skłania dziecko do wysiłku umysłowego, rozwija sprawność manualną, mowę i wyobraźnię. Sprzyja dojrzewaniu emocjonalnemu dziecka.

4. Rozwijaj koncentrację uwagi na przekazie słownym i czytanie ze zrozumieniem.

5. Kształtuj orientację przestrzenną. Skłaniaj dziecko do różnicowania kierunków, ustalania co, gdzie się znajduje w stosunku do przyjętego układu odniesienia ( ja sam, druga osoba, inne przedmioty).

6. Wykorzystuj każdą nadarzającą się okazję (zakupy, sprzątanie, nakrywanie do stołu, spacer w parku), aby rozbudzić ciekawość i skłonić dziecko do liczenia. Zadawaj pytania: „ile jest?, Jak myślisz, ile to może być?” Nie należy pouczać i karcić, lepiej powiedzieć: teraz policzymy razem. Zmieniaj układ liczonych przedmiotów i ponownie zachęcaj dziecko, aby próbowało określić ile jest przedmiotów po zmianie. Pozwól liczyć na palcach, kasztanach, patyczkach tak długo, jak dziecko tego potrzebuje. Grajcie w domino, w„kartofla”.

7. Rozwijaj zdolność do klasyfikowania. Grupujcie przedmioty np. klocki (wg koloru, kształtu, wielkości, grubości), obrazki (ludzie, zwierzęta, owoce, warzywa, pojazdy itp.). Bawcie się w urządzanie sklepów i kupowanie w nich. Urządźcie dom dla lalek, ogród zoologiczny. Niech dziecko uzasadnia dobór przedmiotów.

8. Ustalajcie ilość elementów w zbiorach przez przyporządkowywanie - ustawianie przedmiotów w pary, łączenie obrazków w pary za pomocą strzałek, pętelek.

9. Kształtuj intuicję mierzenia i pojęcie stałości długości. Pozwalaj dziecku mierzyć patykiem, krokami, dłonią, sznurkiem, klockiem, drutem, miarą krawiecką np. długość pokoju. Stwarzaj okazję do porównywania długości np. prostego kawałka drutu i tej samej długości kawałka po zawinięciu w spiralkę. Pomóż dziecku dojść do wniosku, że obserwowane przekształcenia są odwracalne i nie mają Wpływu na rzeczywistą długość.

10. Kształtuj zasadę stałości ilości masy przy obserwowanych przekształceniach. Bawcie się w piekarza. Z takiej. samej ilości masy solnej wykonajcie np. chleb, a następnie 5 bułek. Angażuj dziecko do pracy w kuchni, przy sporządzaniu posiłków. Niech Twoja pociecha przygotuje składniki do ciasta: waży, mierzy, przesypuje, miesza, formuje rogaliki.

11. Kształtuj zasadę stałości w zakresie objętości płynów pozwalaj dziecku na zabawy polegające na przelewania wody do pojemników
różnej wielkości i kształtu.

12. Zachęcaj dziecko do porządkowania np. patyków wg długości, kółek wg wielkości itp.

13.Wdrażaj dziecko do dostrzegania regularności i korzystania z nich: wyklaskujcie rytm, rysujcie szlaczki, uczcie na pamięć wierszyków,
wyliczanek. Zachęcajcie do układania rymowanek. Prowadź z dzieckiem tygodniowy kalendarz aktualnych wydarzeń. Rozmawiaj, co było wczoraj, co jest dzisiaj, co będzie jutro. Ucząc miesięcy, ustalajcie co jest w styczniu np. dzień babci itp. Ustalajcie na zegarze, ile czasu trwa np. ubierane, jedzenie kolacji, kąpiel.

14.Rozwijaj rozumowanie przyczynowo-skutkowe. Zachęcaj do planowania czynności, przewidywania skutków w różnych sytuacjach życiowych „Dlaczego tak się stało?, co może się stać gdy?, co by było, gdyby?” Układaj z dzieckiem historyjki obrazkowe i opowiadajcie je.

15. Rozwijaj intuicję geometryczną: układajcie szlaczki z figur geometrycznych, bawcie się w projektanta ogrodu, tkanin, pościeli. Dostrzegajcie symetrię: plamy atramentowe, motyle, liście, śnieżynki itd.

16. Wdrażaj dziecko do rozwiązywania zadań matematycznych. Baw się w naprzemienne układanie i rozwiązywanie zadań np. o zwierzątkach na podstawie obrazków. Jeśli dziecko ma problemy w tym zakresie, mówimy: „można ułożyć takie zadanie....”, „pewnie chciałeś to zadanie tak rozwiązać”. Dziecko poprzez naśladowanie Ciebie uczy się sposobu podejścia do problemu. Gdy dziecko nabierze wprawy, zrezygnujcie z obrazków, wymyślajcie zadania i rysujcie to, co w zadaniu najważniejsze, symulujcie treść zadania za pomocą patyczków, guzików itp.
Nigdy nie rozwiązuj zadań domowych za dziecko, pomóż mu zrozumieć sens zadania rysując, naprowadzając na konkretach, cofnij się o jeden temat, przypomnij wcześniejsze wiadomości konieczne do rozwiązania zadania.

17. Proś, aby dziecko wyjaśniało Ci definicje, reguły postępowania czy uogólnienia, które musi zapamiętać. Dziecko tłumacząc rodzicowi sens prawidłowości lepiej uświadamia sobie to, co wie, a także to, czego nie jest jeszcze zupełnie pewne.

18. Współpracuj z nauczycielem. Ustalcie wspólnie sposób nadrobienia zaległości.

19. Ciesz się z najdrobniejszego nawet sukcesu twojego dziecka, nagradzaj skierowaniem uwagi, uśmiechem, słowem, gestem, wyrażaj swoją akceptację. Kontroluj swoje emocje, szczególnie przy odrabianiu prac domowych, wspieraj gdy dostanie gorszą ocenę. Stwarzaj okazję do przeżywania sukcesów w innych dziedzinach życia. Podkreślaj mocne strony.

© Poradnia Psychologiczno Pedagogiczna w Dąbrowie Górniczej