Ćwiczenia dla dyslektyków

RODZICU!

Ograniczając ilości czasu spędzanego przed telewizorem i komputerem  w tym trudnym dla wszystkich okresie możesz poćwiczyć z dzieckiem w domu

Ćwiczenia dla dzieci w młodszym wieku szkolnym (kl. I-III) mających trudności w nauce czytania i pisania:

  • słuchanie i własne tworzenie bajek, opowiadań, wierszyków, zagadek – PAMIĘTAJ! Poproś dziecko, aby opowiedziało o tym co usłyszało (trenujemy w ten sposób umiejętność czytania i słuchania ze zrozumieniem);
  • ćwiczenia słuchowe i rytmiczne – odtwarzanie rytmu (klaskanie, pukanie); rozpoznawanie odgłosów z otoczenia i ich naśladowanie ;
  • wyróżnianie wyrazów w zdaniu, wyróżnianie sylab w wyrazie, wyróżnianie głosek w wyrazach (najpierw na początku wyrazu, potem na końcu i w środku), wymyślanie rymujących się wyrazów, układanie wyrazów w kolejności od najkrótszego do najdłuższego, dobieranie w pary wyrazów, które różnią się tylko jedną głoską (koza- kosa, mama- dama, tata- data, pije- bije, Ala- Ola);
  • stosowanie ćwiczeń na materiale literowym, sylabowym i wyrazowym z wykorzystaniem układanek, dobieranek, loteryjek obrazkowo – sylabowych, obrazkowo – wyrazowych, uzupełnianie brakujących liter, sylab w wyrazach, podpisów pod obrazkami, układanie zdań z rozsypanek wyrazowych, itp.;
  • utrwalanie orientacji w schemacie własnego ciała oraz przestrzeni: utrwalanie różnicowania prawej i lewej strony ciała, odtwarzanie ruchów rodzica stojącego tyłem, siedzącego naprzeciwko, odtwarzanie ruchów za pomocą schematów rysunkowych, naśladowanie ruchów w lustrze
  • rozwijanie sprawności grafomotorycznej poprzez np. zamalowywanie farbami dużych płaszczyzn, z zachowaniem kierunku; pogrubianie konturów dużych form geometrycznych, malowanie prostych wzorów w formie szlaczków (formy koliste, faliste, owalne, łamane, pętelkowane); odwzorowywanie i uzupełnianie znaków złożonych, kształtów z elementami literopodobnymi; lepienie z plasteliny, modeliny ;
  • korzystanie gier i innych pomocy dydaktycznych usprawniających funkcje percepcyjne np. poprzez gry typu: memory, tetris, scrabble „znajdź różnice”, puzzle, klocki Lego, dyktanda graficzne, wykreślani;

Ćwiczenia dla dzieci klas starszych mających trudności w nauce czytania i pisania:

stosowanie ćwiczeń w zakresie pisania z pamięci i ze słuchu - błędy w pisaniu powinny stanowić punkt wyjścia i materiał do pracy terapeutycznej (zadaniem dziecka jest samodzielne ich wyszukanie, znalezienie w słowniku i poprawny zapis; ponadto może  podać reguły ortograficzne, które warunkują pisownię danego wyrazu, układać zdania, poszukiwać wyrazów pokrewnych, tworzyć rodziny wyrazów, ilustrować graficznie wyrazy tak, aby łatwiej jej było zapamiętać ich pisownię);

  • napisz z dzieckiem zabawne opowiadanie, układajcie wierszyki i rymowanki z trudnymi słowami;
  • porównywanie paronimów (dwa słowa różniące się jedną głoską np. Tomek-domek, półka-bułka), ukryte słowa w wyrazach (np. parkan – park, marmolada- lada);
  • bawcie się w „koło fortuny”, „kalambury”, łamigłówki;
  • rysowanie linii przez łączenie punktów lub kolejno cyfr (gra w „kartofla”);
  • rysowanie pod dyktando, np. dyktanda graficzne Zofii Handzel;
  • korzystanie gier i innych pomocy dydaktycznych usprawniających funkcje percepcyjne np. poprzez gry typu: memory, tetris, scrabble, double, „znajdź różnice”, puzzle, klocki Lego, dyktanda graficzne, wykreślani;

K. Gruszka

P. Andrzejewska - Olech

© Poradnia Psychologiczno Pedagogiczna w Dąbrowie Górniczej