51. Poradnia realizuje swoje zadania przy pomocy specjalistów: psychologów, pedagogów, logopedów. Zadania w zależności od potrzeb mogą być realizowane również przy pomocy innych specjalistów, w szczególności doradców zawodowych, lekarzy.
52. Prawa i obowiązki pracowników pedagogicznych określają przepisy Ustawy Karta Nauczyciela.
53. Kwalifikacje pedagogiczne pracowników regulują odrębne przepisy.
54. Pracownicy powinni godnie reprezentować interes Poradni i dbać o dobre imię placówki. Pracownik Poradni winien uzgodnić z dyrektorem Poradni treść wystąpień publicznych lub publikacji w środkach masowego przekazu itp., w których omawia sprawy związane z funkcjonowaniem placówki.
55. Pracownicy pedagogiczni w ramach obowiązującego wymiaru godzin realizują zadania statutowe na terenie Poradni, jak również poza Poradnią, w szczególności w przedszkolach, szkołach i placówkach oraz w środowisku rodzinnym dzieci i młodzieży.
56. W Poradni utworzone jest stanowisko Wicedyrektora.
57. Do zadań Wicedyrektora należy:
1) zastępowanie Dyrektora w przypadku jego nieobecności,
2) reprezentowanie poradni w środowisku lokalnym
3) pełnienie nadzoru nad działalnością placówki zgodnie z przydziałem czynności
4) wykonywanie czynności związanych z nadzorem pedagogicznym według ustalonego harmonogramu, organizacja ewaluacji wewnętrznej
5) współdziałanie ze szkołami wyższymi w organizacji praktyk pedagogicznych
6) praca w zespole d/s. kontroli zarządczej
7) zastępca dyrektora ma prawo używania pieczątki imiennej i podpisywania pism, których treść jest zgodna z zakresem czynności i kompetencji.
58. Zakres zadań psychologa, pedagoga - na terenie Poradni:
1) prowadzenie badań diagnostycznych
2) udział w posiedzeniach zespołów orzekających, opracowywanie orzeczeń
3) opracowywanie opinii i informacji o wynikach diagnozy
4) określanie warunków nauki, sprzętu specjalistycznego i środków dydaktycznych, odpowiednich dla uczniów niepełnosprawnych,
5) prowadzenie indywidualnych i grupowych zajęć terapeutycznych oraz innych form wsparcia dla dzieci i młodzieży, w tym rozwijanie uzdolnień dzieci i uczniów
6) udzielanie rodzicom pomocy w określaniu potencjału rozwojowego dziecka oraz
w rozwiązywaniu problemów edukacyjnych i wychowawczych w formach odpowiednich do rozpoznanych potrzeb np. terapia rodzin, grupy wsparcia, warsztaty, porady i konsultacje, wykłady i prelekcje
7) udzielanie nauczycielom, wychowawcom i innym specjalistom wsparcia merytorycznego w rozpoznawaniu potrzeb i uzdolnień dzieci i młodzieży, rozwiązywaniu problemów edukacyjnych i wychowawczych poprzez realizowanie odpowiednich form wspomagania (warsztaty, grupy wsparcia, konsultacje, działalność informacyjno–szkoleniowa)
8) prowadzenie działań mediacyjnych
9) współpraca z innymi pracownikami poradni w zakresie ustalania i realizowania form pomocy psychologiczno-pedagogicznej
10) prawidłowe prowadzenie obowiązującej w poradni dokumentacji
11) wykazywanie się w sposób terminowy i rzetelny ze wszystkich powierzonych obowiązków
12) udział w pracy Rady Pedagogicznej
13) doskonalenie umiejętności zawodowych.
59. Zakres zadań psychologa, pedagoga poza terenem Poradni:
1) systematyczne konsultacje w podległych placówkach (dla dzieci rodziców
i nauczycieli)
2) współpraca z pedagogami /psychologami szkolnymi, nauczycielami, wychowawcami
i specjalistami w ustalaniu przyczyn niepowodzeń edukacyjnych
i trudności wychowawczych dzieci i młodzieży i konsultowaniu form pomocy psychologicznej dla uczniów (za zgodą rodziców)
3) pomoc w diagnozowaniu sytuacji wychowawczych w grupach przedszkolnych
i zespołach klasowych w celu rozwiązania problemów wychowawczych i wspierania rozwoju uczniów
4) współpraca przy opracowywaniu IPET-ów oraz indywidualnych programów zajęć rewalidacyjno – wychowawczych,
5) podejmowanie działań z zakresu profilaktyki uzależnień i innych problemów dzieci
i młodzieży
6) prowadzenie edukacji z zakresu ochrony zdrowia psychicznego wśród dzieci, rodziców i nauczycieli
7) wspieranie rodziców w realizacji ich funkcji wychowawczej poprzez prelekcje, grupy wsparcia, warsztaty, konsultacje,
8) prowadzenie działań mediacyjnych i interwencyjnych w sytuacjach kryzysowych
9) udzielanie nauczycielom wsparcia merytorycznego- także we współpracy
z placówkami doskonalenia nauczycieli i bibliotekami pedagogicznymi – udział
w radach pedagogicznych, wykłady, warsztaty
10) Prowadzenie wspomagania przedszkoli, szkół i placówek mającego na celu poprawę jakości ich pracy w zakresie ujętym w §2 . 4 obejmującego działania zawarte w §3. 1. pkt. 15 – w odpowiedzi na zgłoszone potrzeby
11) organizowanie i prowadzenie sieci współpracy i samokształcenia dla nauczycieli, wychowawców i specjalistów, w celu doskonalenia ich pracy poprzez wymianę doświadczeń
12) współpraca z podmiotami świadczącymi pomoc na rzecz dziecka i rodziny.
60. Zakres zadań logopedy na terenie Poradni
1) prowadzenie badań diagnostycznych dzieci z zaburzeniami komunikacji językowej,
a także dzieci kierowanych do wczesnego wspomagania rozwoju i kształcenia specjalnego
2) udział w posiedzeniach zespołów orzekających, sporządzanie diagnoz logopedycznych na potrzeby zespołu
3) sporządzanie opinii i informacji o przebadanych dzieciach wymagających objęcia specjalistycznymi zajęciami logopedycznymi na terenie przedszkoli szkół i placówek
4) prowadzenie indywidualnych i grupowych zajęć terapeutycznych w celu stymulowania rozwoju mowy dzieci i eliminowania jej zaburzeń
5) udzielanie pomocy rodzicom w rozpoznawaniu i korygowaniu zaburzeń komunikacji językowej
6) udzielanie wsparcia merytorycznego nauczycielom, wychowawcom, specjalistom
w udzielaniu pomocy psychologiczno – pedagogicznej oraz logopedom, prowadzącym zajęcia logopedyczne na terenie szkół i przedszkoli (warsztaty, grupy wsparcia, konsultacje, działalność informacyjno – szkoleniowa)
7) współpraca z psychologami i pedagogami poradni
8) prawidłowe prowadzenie obowiązującej w poradni dokumentacji
9) wykazywanie się w sposób terminowy i rzetelny ze wszystkich powierzonych obowiązków.
10) udział w pracy Rady Pedagogicznej
11) doskonalenie umiejętności zawodowych.
61. Zakres zadań logopedy – poza terenem Poradni:
1) prowadzenie badań przesiewowych w przedszkolach i placówkach w celu wczesnego wykrywania wad wymowy
2) systematyczne konsultacje w podległych placówkach (dla rodziców
i nauczycieli)
3) podejmowanie działań profilaktycznych zapobiegających powstawaniu zaburzeń komunikacji językowej w formie zajęć grupowych
4) wspieranie rodziców w wychowaniu językowym dzieci w formie prelekcji, konsultacji,
5) wspieranie nauczycieli, wychowawców i specjalistów w tym logopedów),
w udzielaniu pomocy psychologiczno–pedagogicznej - udział w posiedzeniach rad pedagogicznych, warsztaty konsultacje
6) prowadzenie działalności informacyjno – szkoleniowej dla rodziców i nauczycieli
7) Prowadzenie wspomagania przedszkoli, szkół i placówek mającego na celu poprawę jakości ich pracy w zakresie ujętym w §2 . 4 obejmującego działania zawarte w §3. 1. pkt 15 – w odpowiedzi na zgłoszone potrzeby,
8) organizowanie i prowadzenie sieci współpracy i samokształcenia dla nauczycieli
i specjalistów realizujących zajęcia dla dzieci i młodzieży z zaburzeniami komunikacji językowej, w celu doskonalenia ich pracy poprzez wymianę doświadczeń.
62. Zakres zadań psychologa, pedagoga realizującego obowiązki z obszaru doradztwa edukacyjno-zawodowego na terenie Poradni:
1) pomoc młodzieży w wyborze kierunku kształcenia i zawodu oraz planowaniu kształcenia i kariery zawodowej
a) diagnoza indywidualnych uzdolnień, predyspozycji zawodowych i zainteresowań młodzieży
b) prowadzenie grupowych badań zawodowych z zastosowaniem metod poradnictwa zawodowego
2) prowadzenie zajęć rozwijających zainteresowania i uzdolnienia dzieci i młodzieży
3) realizacja zajęć warsztatowych aktywizujących wybór szkoły i zawodu
4) pomoc w wyborze kierunku kształcenia i zawodu młodzieży z ograniczeniami zdrowotnymi - orzekanie o potrzebie kształcenia specjalnego i opiniowanie
o pierwszeństwie w przyjęciu do szkoły
5) opiniowanie w sprawie kontynuowania nauki w szkole przysposobienia zawodowego dla uczniów nierokujących nadziei na ukończenie szkoły dla dzieci i młodzieży
6) wspieranie rodziców w procesie podejmowania decyzji edukacyjnych i zawodowych przez ich dzieci - udzielanie im pomocy w rozpoznawaniu potrzeb i zainteresowań, ich predyspozycji fizycznych i psychicznych
7) udzielanie pomocy merytorycznej w planowaniu i realizacji zadań z zakresu doradztwa edukacyjno – zawodowego nauczycielom, wychowawcom, specjalistom realizującym pomoc psychologiczno – pedagogiczną w tym obszarze na terenie szkół;
8) gromadzenie, aktualizacja i udostępnianie informacji edukacyjnych
i zawodowych właściwych dla danego poziomu kształcenia uczniom, rodzicom
i nauczycielom
9) prawidłowe prowadzenie obowiązującej w Poradni dokumentacji
10) wywiązywanie się w sposób terminowy i rzetelny ze wszystkich powierzonych obowiązków
11) doskonalenie umiejętności zawodowych.
63. Zakres zadań psychologa, pedagoga realizującego obowiązki z obszaru doradztwa edukacyjno-zawodowego poza terenem Poradni:
1) systematyczne konsultacje w szkołach (dla uczniów, rodziców i nauczycieli realizujących zadania z zakresu pomocy w wyborze szkoły i zawodu)
2) realizowanie grupowych zajęć warsztatowych dla młodzieży mających na celu aktywizowanie wyboru kierunku kształcenia i zawodu
3) wspieranie nauczycieli w rozwijaniu zainteresowań i uzdolnień dzieci i młodzieży
4) promowanie wartości edukacji przez całe życie
5) wspieranie rodziców – prowadzenie prelekcji i wykładów na temat determinantów optymalnego wyboru szkoły i zawodu
6) prowadzenie działalności informacyjnej dla uczniów, rodziców i nauczycieli
7) współpraca z innymi instytucjami świadczącymi pomoc młodzieży w wyborze kierunku kształcenia i zawodu.
8) prowadzenie wspomagania przedszkoli, szkół i placówek mającego na celu poprawę jakości ich pracy w zakresie ujętym w §2. 4 obejmujące działania zawarte w §3. 1. pkt. 15 – w odpowiedzi na zgłoszone potrzeby,
9) organizowanie i prowadzenie sieci współpracy i samokształcenia dla nauczycieli, doradców zawodowych i nauczycieli realizujących zadania z zakresu doradztwa edukacyjno-zawodowego w celu doskonalenia ich pracy poprzez wymianę doświadczeń.
64. Pracownicy Poradni realizują swoje zadania także w środowisku rodzinnym,
w przypadku stanu zdrowia ucznia uniemożliwiającego dotarcie na badania diagnostyczne, badania wykonywane są na terenie jego domu.
65. Pracownicy Poradni zobowiązani są również do realizowania innych zadań uwzględniających potrzeby klientów poradni i środowiska lokalnego.
66. Pracownicy Poradni są odpowiedzialni za jakość swojej pracy, poprawność merytoryczną diagnozy, dobór metod diagnostycznych i terapeutycznych, bezpieczeństwo powierzonych ich opiece dzieci i młodzieży, przestrzeganie Kodeksu Etycznego Pracowników Pedagogicznych oraz przepisów o ochronie danych osobowych.
67. Szczegółowy zakres zadań pracowników pedagogicznych Poradni Dyrektor zgodnie z kwalifikacjami pracownika, jego stanowiskiem pracy na każdy rok szkolny z uwzględnieniem planu pracy.
68. Pracownicy pedagogiczni mają prawo do :
1) prowadzenia badań diagnostycznych zgodnie z zalecanymi metodami,
z indywidualnym ich doborem
2) prowadzenia zajęć terapeutycznych wg swojej koncepcji
3) wypoczynku określonego w rocznym planie urlopów w wymiarze 35 dni roboczych. W przypadku rozwiązania lub ustania stosunku pracy w trakcie roku kalendarzowego ma prawo do urlopu wypoczynkowego w wymiarze proporcjonalnym do okresu przepracowanego.
4) nagród, wyróżnień i odznaczeń.
69. W Poradni zatrudnia się lekarzy – konsultantów.
70. Zakres zadań lekarza:
1) prowadzenie konsultacji lekarskiej dla dzieci, uczniów i młodzieży oraz ich rodziców
2) udział w Zespole Orzekającym
3) konsultacje z lekarzami specjalistami wydającymi zaświadczenie o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju, nauczania indywidualnego oraz kształcenia specjalnego, zajęć rewalidacyjno–wychowawczych .
71. W Poradni zatrudnieni są pracownicy niepedagogiczni na stanowiskach urzędniczych i pomocniczych.
72. Kwestie zatrudnienia, zwalniania i praw do urlopu wypoczynkowego pracowników niepedagogicznych reguluje Kodeks Pracy.
73. Zakres zadań pracownika zatrudnionego na stanowisku urzędniczym.
1) wykonywanie czynności administracyjnych zgodnie z powierzonym stanowiskiem
i szczegółowym zakresem czynności
2) znajomość i przestrzeganie Regulaminu Pracy, Statutu Poradni, przepisów BHP
i przepisów przeciwpożarowych, Kodeksu Etycznego, przepisów o ochronie danych osobowych
3) ewidencjonowanie i prowadzenie właściwej dokumentacji
4) dbałość o porządek, odpowiednią organizację stanowiska pracy, zabezpieczenie wyposażenia przed zniszczeniem i kradzieżą
5) wykonywanie dodatkowych zadań powierzonych przez przełożonych.
74. Zakres zadań pracownika zatrudnionego na stanowisku pomocniczym:
1) wykonywanie czynności obsługi zgodnie z powierzonym stanowiskiem
i szczegółowym zakresem czynności
2) znajomość i przestrzeganie Regulaminu pracy, Statutu, przepisów BHP i przepisów przeciwpożarowych, przepisów o ochronie danych osobowych i Kodeksu Etycznego
3) troska o czystość i ład, konserwację sprzętu, zabezpieczenie majątku poradni przed zniszczeniem i kradzieżą
4) dbałość o porządek, odpowiednią organizację i zabezpieczenie stanowiska pracy
5) wykonywanie dodatkowych zadań powierzonych przez przełożonych.
75. Szczegółowy zakres obowiązków odpowiedzialności i uprawnień pracowników niepedagogicznych ustala Dyrektor Poradni.
76. Pomoc dzieciom i młodzieży może być udzielana w Poradni także przez wolontariuszy, którzy wspierają realizację zadań z zakresu pomocy psychologiczno-pedagogicznej we współpracy i pod nadzorem specjalistów poradni.
1) Wolontariuszem w Poradni może być osoba pełnoletnia, która nie była skazana
za umyślne przestępstwo i przeciwko której nie toczy się postępowanie karne.
2) Dyrektor Poradni zawiera z wolontariuszem porozumienie określające szczegółowo zakres, sposób i czas wykonywania zadań oraz zobowiązanie do nieujawniania informacji dotyczących dzieci i młodzieży, rodziców i nauczycieli korzystających z pomocy Poradni.