Kolejność pojawiania się głosek w języku dziecka w wieku przedszkolnym

 

Opracowanie: mgr Aneta Muszyńska- logopeda

 

3 – letnie dziecko powinno wymawiać poprawnie:

  • samogłoski: a, o, u, e, i, y, ą, ę
  • spółgłoski dwuwargowe: p, b, m. – zmiękczone p’, b’, m.’
  • spółgłoski wargowo - zębowe: w, f – w’, f’
  • spółgłoski środkowojęzykowe: ś, ź, ć, dź, ń, k’, g’, ch’
  • spółgłoski tylnojęzykowe: k, g, ch
  • spółgłoski przednio - językowo – zębowe: t, d, n
  • spółgłoskę przednio - językowo – dziąsłową: l
  • spółgłoski: ł, j

Mowa jest zrozumiała dla otoczenia. Dziecko powinno się porozumiewać z otoczeniem za pomocą zdań kilkuwyrazowych.

 

4-letnie dziecko powinno wymawiać oprócz w/w głosek poprawnie:

  • spółgłoski przednio - językowo – zębowe: s, z, c, dz.
  • Dziecko powinno się porozumiewać z otoczeniem za pomocą zdań złożonych.

 

5-letnie dziecko może, ale nie musi wymawiać poprawnie:

  • spółgłoski przednio – językowo – dziąsłowe: sz, rz, cz, drz, r.
  • Wypowiedzi dziecka są wielozdaniowe, zanikają nieprawidłowości gramatyczne.

 

6-letnie dziecko powinno:

  • wymawiać poprawnie wszystkie głoski,
  • opowiadać – budować zdania na podstawie obrazka.

 

© Poradnia Psychologiczno Pedagogiczna w Dąbrowie Górniczej