Kolejność pojawiania się głosek w języku dziecka w wieku przedszkolnym
Opracowanie: mgr Aneta Muszyńska- logopeda
3 – letnie dziecko powinno wymawiać poprawnie:
- samogłoski: a, o, u, e, i, y, ą, ę
- spółgłoski dwuwargowe: p, b, m. – zmiękczone p’, b’, m.’
- spółgłoski wargowo - zębowe: w, f – w’, f’
- spółgłoski środkowojęzykowe: ś, ź, ć, dź, ń, k’, g’, ch’
- spółgłoski tylnojęzykowe: k, g, ch
- spółgłoski przednio - językowo – zębowe: t, d, n
- spółgłoskę przednio - językowo – dziąsłową: l
- spółgłoski: ł, j
Mowa jest zrozumiała dla otoczenia. Dziecko powinno się porozumiewać z otoczeniem za pomocą zdań kilkuwyrazowych.
4-letnie dziecko powinno wymawiać oprócz w/w głosek poprawnie:
- spółgłoski przednio - językowo – zębowe: s, z, c, dz.
- Dziecko powinno się porozumiewać z otoczeniem za pomocą zdań złożonych.
5-letnie dziecko może, ale nie musi wymawiać poprawnie:
- spółgłoski przednio – językowo – dziąsłowe: sz, rz, cz, drz, r.
- Wypowiedzi dziecka są wielozdaniowe, zanikają nieprawidłowości gramatyczne.
6-letnie dziecko powinno:
- wymawiać poprawnie wszystkie głoski,
- opowiadać – budować zdania na podstawie obrazka.