Pierwszy rok z życia dziecka
RODZICU !
Pojawienie się na świecie dziecka to ogromna radość, a zarazem wielka odpowiedzialność za jego prawidłowy rozwój. W każdym miesiącu życia Wasz maluch nabywa nowe umiejętności przede wszystkim poprzez kontakt z najbliższymi mu osobami.
Mamo! Tato! Sprawdź, czy Twoje dziecko rozwija się prawidłowo.
- krzyczy i wydaje dźwięki podobne do samogłosek „a”, „e”,
- na krótko zatrzymuje wzrok na twojej twarzy, gdy jesteś naprzeciwko,
- uspokaja się, przestaje płakać, kiedy bierzesz go na ręce,
- zatrzymuje wzrok na czerwonym kolorze i wodzi za nim wzrokiem,
- leżąc na brzuchu potrafi podnieść na krótko głowę,
- leżąc energicznie zgina i prostuje kończyny,
- silne zaciska palce, gdy dotykasz jego dłoni.
- doskonali umiejętności nabyte w poprzednim miesiącu życia,
- wydaje gruchające dźwięki przypominające samogłoski a” lub „e”,
- zaczyna odpowiadać uśmiechem na twój uśmiech,
- zatrzymuje wzrok na twojej twarzy i wodzi za nią oczami,
- reaguje na silne bodźce słuchowe (nieruchomieje, płacze),
- położone na brzuchu przez chwilę trzyma uniesioną głowę.
- doskonali umiejętności nabyte w poprzednim miesiącu życia,
- wydaje ciągi gardłowych dźwięków (rrrr, grrr),
- uśmiecha się,
- ożywia się widząc twarz ludzką, na głos odpowiada głosem,
- zaczyna się głośno śmiać,
- próbuje trzymać i poruszać daną mu do ręki grzechotką,
- czasami wkłada ręce do buzi,
- wodzi oczami za zabawką w intensywnym kolorze,
- leżąc na brzuchu potrafi utrzymać uniesioną główkę ok. 1 min.
- doskonali umiejętności nabyte w poprzednim miesiącu życia,
- wydaje dźwięki podobne do „b”, „p” lub „w”, „f” , „m”,
- prowokowane odpowiada piskiem i głośnym śmiechem,
- wpatruje się w twoją twarz, wsłuchuje w twój głos i reaguje mimiką,
- poszukuje źródła dźwięku,
- wsłuchuje się w dźwięki wydawane przez zabawki, zwierzęta, przedmioty,
- wyciąga ręce w kierunku zabawki, jednocześnie otwiera buzię, do której chce ją włożyć,
- nie potrafi trzymać dwóch zabawek jednocześnie,
- bawi się rękami,
- w pozycji na brzuchu, opiera się na przedramionach, wodzi wzrokiem za pokazaną mu zabawką,
- uniesione w górę nie podpiera się już nogami, podkurcza je.
- doskonali umiejętności nabyte w poprzednim miesiącu życia,
- ćwiczy opanowane dotychczas dźwięki w różnych kombinacjach „a”, „ghee”, „ra”, „de” i ciągach sylabowych „ma- ma”, „ba- ba”,
- piszczy w położeniu na plecach, śmieje się głośno, często adekwatnie do sytuacji,
- reaguje na coraz cichsze dźwięki,
- wyciąga ręce w kierunku zabawki i chwyta ją dwiema rękami jednocześnie,
- odróżnia surowy ton od łagodnego,
- potrafi obracać się z pleców na boki,
- leżąc na plecach, potrafi wygiąć kręgosłup i zrobić „mostek” wsparte na głowie i nogach.
- doskonali umiejętności nabyte w poprzednim miesiącu życia,
- wypowiada łańcuchy sylab, np. „bababa”, „błabłabła”, „mamama”, powtarza to, co samo powiedziało,
- przekłada małą zabawkę z ręki do ręki,
- przygląda się przedmiotowi, który trzyma w rączce,
- śledzi wzrokiem zabawkę, która mu upadła,
- odróżnia osoby znajome od obcych,
- opiera się na rękach tworząc tzw. pozycję foki,
- odwraca się pleców na brzuch,
- próbuje siedzieć, ale samodzielnie nie potrafi zmienić pozycji z leżenia do siedzenia.
- doskonali umiejętności nabyte w poprzednim miesiącu życia
- dużo gaworzy, zmienia głośność i intonację,
- chwyta zabawkę dwoma palcami (kciukiem i wskazującym),
- potrafi trzymać jednocześnie dwa przedmioty w dwu rękach,
- próbuje chwycić leżącą dalej zabawkę zmieniając pozycję ciała,
- interesuje się swoim odbiciem w lustrze,
- samodzielnie siedzi,
- potrafi obrócić się z brzucha na plecy,
- trzymane pod pachami podskakuje („sprężynuje”),
- pełza, kiedy leży na brzuchu, porusza się dookoła własnej osi i do tyłu,
- leżąc na plecach bawi się nogami (dotyka je rękami, wkłada do buzi).
- doskonali umiejętności nabyte w poprzednim miesiącu życia,
- przywołuje Cię nie tylko płaczem, ale „zaczepia” gaworzeniem,
- potrafi wyraźnie szeptać, prawie stale coś „mówi” do siebie,
- przygląda się zabawkom wyrzucanym z łóżeczka, celowo je upuszcza,
- przestaje płakać na skutek zainteresowania twoim śpiewaniem, zabawką lub dźwiękiem,
- rozumie twoje emocjonalne wypowiedzi, reaguje na nie mimiką,
- komunikuje się za pomocą gestów mających stałe znaczenie np. wyciąga ręce, gdy chce by je wziąć na ręce,
- łatwiej koncentruje się, śledzi zjawiska w bezpośrednim otoczeniu,
- podpełza do oddalonej zabawki.
- doskonali umiejętności nabyte w poprzednim miesiącu życia,
- powtarza dwa razy tę samą sylabę, np. „da- da” (dawniej powtarzało ją wielokrotnie),
- powtarza dźwięki z otoczenia,
- zaczyna wskazywać palcem, najczęściej na przedmioty, które chce dostać,
- poszukuje przedmiotu, który znika z pola widzenia,
- patrzy z zainteresowaniem na rzeczy, które mu pokazujesz, podejmuje dialog z wykorzystaniem zabawki (branie i dawanie),
- z leżenia na plecach samodzielnie podnosi się i siada,
- próbuje pełzać oparte na przedramionach lub raczkować.
- doskonali umiejętności nabyte w poprzednim miesiącu życia,
- naśladuje gesty, np. papa, am,
- zapytane szuka znajomej osoby lub przedmiotu, np. „gdzie jest mama?”, ”gdzie jest misiu?”,
- reaguje na swoje imię,
- raczkuje.
- doskonali umiejętności nabyte w poprzednim miesiącu życia,
- rozumie i reaguje na zakazy „nie”, „nie wolno”,
- znajduje ukryty przedmiot,
- sprzeciwia się, gdy nie chce wykonać czynności (kiwa przecząco głową, mówi- ne),
- samodzielnie je trzymając jedzenie rękami,
- pije z kubka,
- trzymane za ręce chodzi do przodu.
- doskonali umiejętności nabyte w poprzednim miesiącu życia,
- wypowiada pierwsze proste słowa, rozumie ich sens,
- pokazuje palcem przedmioty nazywane przez osobę dorosłą,
- bawi się z dorosłymi w: „a kuku”, „kosi, kosi łapci",
- wykonuje gest „papa”, próbuje naśladować cmokanie na powitanie, pożegnanie,
- wykonuje proste polecenia,
- doskonali ruchy rąk, małe przedmioty wkłada do pojemnika trzymanego w drugiej ręce,
- stoi bez podparcia,
- próbuje chodzić samodzielnie.
Jeśli rozwój Twojego dziecka różni się nieco od tego, co przeczytałeś, skonsultuj się ze specjalistami.
Kolejne etapy rozwoju dziecka zamieszczone zostaną niebawem.
ZAPRASZAMY!
Opracowanie:
mgr Maria Bryła – logopeda
mgr Aneta Muszyńska – logopeda