Pierwszy rok z życia dziecka

 

RODZICU !

Pojawienie się na świecie dziecka to ogromna radość, a zarazem wielka odpowiedzialność za jego prawidłowy rozwój. W każdym miesiącu życia Wasz maluch nabywa nowe umiejętności przede wszystkim poprzez kontakt z najbliższymi mu osobami.

Mamo! Tato! Sprawdź, czy Twoje dziecko rozwija się prawidłowo.

 

1 miesiąc – Twoje dziecko:

  • krzyczy i wydaje dźwięki podobne do samogłosek „a”, „e”,
  • na krótko zatrzymuje wzrok na twojej twarzy, gdy jesteś naprzeciwko,
  • uspokaja się, przestaje płakać, kiedy bierzesz go na ręce,
  • zatrzymuje wzrok na czerwonym kolorze i wodzi za nim wzrokiem,
  • leżąc na brzuchu potrafi podnieść na krótko głowę,
  • leżąc energicznie zgina i prostuje kończyny,
  • silne zaciska palce, gdy dotykasz jego dłoni.

 

2 miesiąc – Twoje dziecko:

  • doskonali umiejętności nabyte w poprzednim miesiącu życia,
  • wydaje gruchające dźwięki przypominające samogłoski a” lub „e”,
  • zaczyna odpowiadać uśmiechem na twój uśmiech,
  • zatrzymuje wzrok na twojej twarzy i wodzi za nią oczami,
  • reaguje na silne bodźce słuchowe (nieruchomieje, płacze),
  • położone na brzuchu przez chwilę trzyma uniesioną głowę.

 

3 miesiąc – Twoje dziecko:

  • doskonali umiejętności nabyte w poprzednim miesiącu życia,
  • wydaje ciągi gardłowych dźwięków (rrrr, grrr),
  • uśmiecha się,
  • ożywia się widząc twarz ludzką, na głos odpowiada głosem,
  • zaczyna się głośno śmiać,
  • próbuje trzymać i poruszać daną mu do ręki grzechotką,
  • czasami wkłada ręce do buzi,
  • wodzi oczami za zabawką w intensywnym kolorze,
  • leżąc na brzuchu potrafi utrzymać uniesioną główkę ok. 1 min.

 

4 miesiąc – Twoje dziecko:

  • doskonali umiejętności nabyte w poprzednim miesiącu życia,
  • wydaje dźwięki podobne do „b”, „p” lub „w”, „f” , „m”,
  • prowokowane odpowiada piskiem i głośnym śmiechem,
  • wpatruje się w twoją twarz, wsłuchuje w twój głos i reaguje mimiką,
  • poszukuje źródła dźwięku,
  • wsłuchuje się w dźwięki wydawane przez zabawki, zwierzęta, przedmioty,
  • wyciąga ręce w kierunku zabawki, jednocześnie otwiera buzię, do której chce ją włożyć,
  • nie potrafi trzymać dwóch zabawek jednocześnie,
  • bawi się rękami,
  • w pozycji na brzuchu, opiera się na przedramionach, wodzi wzrokiem za pokazaną mu zabawką,
  • uniesione w górę nie podpiera się już nogami, podkurcza je.

 

5 miesiąc – Twoje dziecko:

  • doskonali umiejętności nabyte w poprzednim miesiącu życia,
  • ćwiczy opanowane dotychczas dźwięki w różnych kombinacjach „a”, „ghee”, „ra”, „de” i ciągach sylabowych „ma- ma”, „ba- ba”,
  • piszczy w położeniu na plecach, śmieje się głośno, często adekwatnie do sytuacji,
  • reaguje na coraz cichsze dźwięki,
  • wyciąga ręce w kierunku zabawki i chwyta ją dwiema rękami jednocześnie,
  • odróżnia surowy ton od łagodnego,
  • potrafi obracać się z pleców na boki,
  • leżąc na plecach, potrafi wygiąć kręgosłup i zrobić „mostek” wsparte na głowie i nogach.

 

6 miesiąc – Twoje dziecko:

  • doskonali umiejętności nabyte w poprzednim miesiącu życia,
  • wypowiada łańcuchy sylab, np. „bababa”, „błabłabła”, „mamama”, powtarza to, co samo powiedziało,
  • przekłada małą zabawkę z ręki do ręki,
  • przygląda się przedmiotowi, który trzyma w rączce,
  • śledzi wzrokiem zabawkę, która mu upadła,
  • odróżnia osoby znajome od obcych,
  • opiera się na rękach tworząc tzw. pozycję foki,
  • odwraca się pleców na brzuch,
  • próbuje siedzieć, ale samodzielnie nie potrafi zmienić pozycji z leżenia do siedzenia.

 

7 miesiąc – Twoje dziecko:

  • doskonali umiejętności nabyte w poprzednim miesiącu życia
  • dużo gaworzy, zmienia głośność i intonację,
  • chwyta zabawkę dwoma palcami (kciukiem i wskazującym),
  • potrafi trzymać jednocześnie dwa przedmioty w dwu rękach,
  • próbuje chwycić leżącą dalej zabawkę zmieniając pozycję ciała,
  • interesuje się swoim odbiciem w lustrze,
  • samodzielnie siedzi,
  • potrafi obrócić się z brzucha na plecy,
  • trzymane pod pachami podskakuje („sprężynuje”),
  • pełza, kiedy leży na brzuchu, porusza się dookoła własnej osi i do tyłu,
  • leżąc na plecach bawi się nogami (dotyka je rękami, wkłada do buzi).

 

8 miesiąc – Twoje dziecko:

  • doskonali umiejętności nabyte w poprzednim miesiącu życia,
  • przywołuje Cię nie tylko płaczem, ale „zaczepia” gaworzeniem,
  • potrafi wyraźnie szeptać, prawie stale coś „mówi” do siebie,
  • przygląda się zabawkom wyrzucanym z łóżeczka, celowo je upuszcza,
  • przestaje płakać na skutek zainteresowania twoim śpiewaniem, zabawką lub dźwiękiem,
  • rozumie twoje emocjonalne wypowiedzi, reaguje na nie mimiką,
  • komunikuje się za pomocą gestów mających stałe znaczenie np. wyciąga ręce, gdy chce by je wziąć na ręce,
  • łatwiej koncentruje się, śledzi zjawiska w bezpośrednim otoczeniu,
  • podpełza do oddalonej zabawki.

 

9 miesiąc – Twoje dziecko:

  • doskonali umiejętności nabyte w poprzednim miesiącu życia,
  • powtarza dwa razy tę samą sylabę, np. „da- da” (dawniej powtarzało ją wielokrotnie),
  • powtarza dźwięki z otoczenia,
  • zaczyna wskazywać palcem, najczęściej na przedmioty, które chce dostać,
  • poszukuje przedmiotu, który znika z pola widzenia,
  • patrzy z zainteresowaniem na rzeczy, które mu pokazujesz,  podejmuje dialog z wykorzystaniem zabawki (branie i dawanie),
  • z leżenia na plecach samodzielnie podnosi się i siada,
  • próbuje pełzać oparte na przedramionach lub raczkować.

 

10 miesiąc– Twoje dziecko:

  • doskonali umiejętności nabyte w poprzednim miesiącu życia,
  • naśladuje gesty, np. papa, am,
  • zapytane szuka znajomej osoby lub przedmiotu, np. „gdzie jest mama?”, ”gdzie jest misiu?”,
  • reaguje na swoje imię,
  • raczkuje.

 

11 miesiąc – Twoje dziecko:

  • doskonali umiejętności nabyte w poprzednim miesiącu życia,
  • rozumie i reaguje na zakazy „nie”, „nie wolno”,
  • znajduje ukryty przedmiot,
  • sprzeciwia się, gdy nie chce wykonać czynności (kiwa przecząco głową, mówi- ne),
  • samodzielnie je trzymając jedzenie rękami,
  • pije z kubka,
  • trzymane za ręce chodzi do przodu.

 

12 miesiąc– Twoje dziecko:

  • doskonali umiejętności nabyte w poprzednim miesiącu życia,
  • wypowiada pierwsze proste słowa, rozumie ich sens,
  • pokazuje palcem przedmioty nazywane przez osobę dorosłą,
  • bawi się z dorosłymi w: „a kuku”, „kosi, kosi łapci",
  • wykonuje gest „papa”, próbuje naśladować cmokanie na powitanie, pożegnanie,
  • wykonuje proste polecenia,
  • doskonali ruchy rąk, małe przedmioty wkłada do pojemnika trzymanego w drugiej ręce,
  • stoi bez podparcia,
  • próbuje chodzić samodzielnie.

Jeśli rozwój Twojego dziecka różni się nieco od tego, co przeczytałeś, skonsultuj się ze specjalistami.

Kolejne etapy rozwoju dziecka zamieszczone zostaną niebawem.

ZAPRASZAMY!

Opracowanie:
mgr Maria Bryła – logopeda
mgr Aneta Muszyńska – logopeda

© Poradnia Psychologiczno Pedagogiczna w Dąbrowie Górniczej