„Lepiej zapobiegać niż leczyć”

„Lepiej zapobiegać niż leczyć”

zalecenia dotyczące prawidłowego rozwoju mowy

 

  • Wspomagając prawidłowy rozwój mowy, należy odstawić po ukończeniu przez dziecko 1 roku życia smoczek i butelkę do karmienia oraz zachęcać do gryzienia i żucia twardych pokarmów, ćwicząc w ten sposób aparat artykulacyjny.

  • Dzieciom do 2 roku życia nie zaleca się kontaktu z urządzeniami ekranowymi, dzieci od 3 roku życia jednorazowo mogą z nich korzystać nie dłużej niż 15-20 minut.

  • Nie należy poprawiać wymowy dziecka 2-, 3- letniego, prosić by kilkakrotnie powtórzyło dane słowo – hamuje to chęć do mówienia.

  • Przy codziennych czynnościach należy mówić do dziecka o tym, co i jak robimy, słuchać uważnie jego wypowiedzi, zadawać mu dodatkowe pytania – dzięki temu wzbogacamy słownik dziecka i zachęcamy je do mówienia.

  • Nasze wypowiedzi powinny być poprawne, do dziecka mówimy powoli, wyraźnie.

  • Wskazane jest częste opowiadanie i czytanie dziecku bajek, rozmawianie na ich temat.

  • Nie należy zaniedbywać chorób górnych dróg oddechowych, gdyż nie leczone mogą powodować u dziecka niedosłuch, wady wymowy, opóźniać rozwój jego mowy.

  • W okresie kształtowania się mowy należy zwracać uwagę na to, aby dziecko posługiwało się tą samą ręką, szczególnie gdy mowa u dziecka rozwija się z opóźnieniem.

  • Nie należy wymagać zbyt wczesnego wymawiania poszczególnych głosek, może to doprowadzić do ich zniekształcania.

 

 

 

   Opracowanie:

   mgr Aneta Muszyńska – neurologopeda

 

© Poradnia Psychologiczno Pedagogiczna w Dąbrowie Górniczej