Wspomagając prawidłowy rozwój mowy, należy odstawić po ukończeniu przez dziecko 1 roku życia smoczek i butelkę do karmienia oraz zachęcać do gryzienia i żucia twardych pokarmów, ćwicząc w ten sposób aparat artykulacyjny.
Dzieciom do 2 roku życia nie zaleca się kontaktu z urządzeniami ekranowymi, dzieci od 3 roku życia jednorazowo mogą z nich korzystać nie dłużej niż 15-20 minut.
Nie należy poprawiać wymowy dziecka 2-, 3- letniego, prosić by kilkakrotnie powtórzyło dane słowo – hamuje to chęć do mówienia.
Przy codziennych czynnościach należy mówić do dziecka o tym, co i jak robimy, słuchać uważnie jego wypowiedzi, zadawać mu dodatkowe pytania – dzięki temu wzbogacamy słownik dziecka i zachęcamy je do mówienia.
Nasze wypowiedzi powinny być poprawne, do dziecka mówimy powoli, wyraźnie.
Wskazane jest częste opowiadanie i czytanie dziecku bajek, rozmawianie na ich temat.
Nie należy zaniedbywać chorób górnych dróg oddechowych, gdyż nie leczone mogą powodować u dziecka niedosłuch, wady wymowy, opóźniać rozwój jego mowy.
W okresie kształtowania się mowy należy zwracać uwagę na to, aby dziecko posługiwało się tą samą ręką, szczególnie gdy mowa u dziecka rozwija się z opóźnieniem.
Nie należy wymagać zbyt wczesnego wymawiania poszczególnych głosek, może to doprowadzić do ich zniekształcania.
Opracowanie:
mgr Aneta Muszyńska – neurologopeda