Wpływ wad wymowy na naukę szkolną

 

Opracowała mgr Aneta Muszyńska-logopeda

 

  • Wady wymowy opóźniają i obniżają kształtowanie się poziomu myślenia pojęciowego, powodują zubożenie słownictwa a także trudności w wypowiadaniu się, formułowaniu myśli. Utrudniają dziecku porozumiewanie się słowne z otoczeniem.
  • Wady wymowy są przyczyną trudności w czytaniu i pisaniu.
  • Dziecko z wadą wymowy źle wymawia poznawane głoski, źle nazywa i zapisuje litery, a potem źle je odczytuje. W wyrazach i prostych zdaniach dziecko zastępuje jedne głoski drugimi.
  • Dziecko, u którego podłożem zaburzeń mowy są trudności z analizą i syntezą słuchową przy nauce czytania uporczywie literuje,
  • ma kłopoty z łączeniem liter i głosek w wyrazy, a potem z przejściem do czytania sylabami.
  • W czytaniu dziecko opuszcza, przestawia lub dodaje różne głoski i sylaby, zmienia wyrazy o podobnym brzmieniu, powodując zniekształcenia ich treści. Gubi przy tym intonację i akcent. W rezultacie treść przestaje być zrozumiała i dla słuchającego i dla dziecka.
  • Gorsza pamięć słuchowa może powodować brak zrozumienia instrukcji podawanych przez nauczyciela, najjaskrawiej uwidacznia się to w pisaniu dyktand.
  • Błędy popełnione w pisaniu kwalifikują prace dziecka do niższych ocen.
  • Dziecko z zaburzeniami mowy funkcjonuje w szkole zazwyczaj poniżej swoich możliwości, zwykle nie jest typowane przez nauczyciela do publicznych występów, nie udziela się też społecznie, rzadko jest akceptowane w zespołach rówieśniczych.
  • Wykpiwane i ośmieszane dziecko przejawia z czasem niechęć do rówieśników i szkoły.
  • Przykre doświadczenia wytwarzają poczucie mniejszej wartości, skłaniają raczej do unikania mówienia, wywołują lęk przed wypowiadaniem się - logofobie.

© Poradnia Psychologiczno Pedagogiczna w Dąbrowie Górniczej