Wskazówki dla rodziców i wychowawców: Co powinno nas zaniepokoić w mowie dziecka?
Opracowała mgr Aneta Muszyńska-logopeda
- Zauważamy słabą komunikację dziecka z otoczeniem, dziecko nie rozumie mowy innych osób, nie reaguje na polecenia lub nie
- wykazuje zainteresowania kontaktem z innymi dziećmi.
- Mamy wątpliwość czy dziecko dobrze słyszy, np. nie reaguje na niektóre dźwięki lub często prosi o powtarzanie wypowiedzi.
- Dziecko nawykowo mówi przez nos, nieprawidłowo oddycha przez usta.
- Dostrzegamy zmiany anatomiczne w budowie narządów mowy dziecka.
- Podczas artykulacji głosek s, z, c, dz, sz, ż, cz, dż, ś, ź, ć, dź, t, d, n dziecko wsuwa język między zęby lub ociera nim o wargę.
- W każdym wieku jest to wada, z której się nie wyrasta. Im dłużej zwlekamy, tym bardziej wada się utrwala.
- Dziecko zniekształca głoski, zastępuje je innymi, np. zamiast sz mówi s, rz-z, cz-c, dz-d, lub głoskami nie znanymi w języku polskim, np. gardłowo wymawia r, bądź też zastępuje głoski dźwięczne odpowiednimi głoskami bezdźwięcznymi.
- Dziecko jąka się, zacina, często powtarza głoski, sylaby lub ma problemy z rozpoczęciem mowy.
Każda z powyższych sytuacji wymaga konsultacji z logopedą, a czasami także z innymi specjalistami.