ZAUWAŻAMY PROBLEMY W DOBIE IZOLACJI I ZDALNEJ NAUKI - OPINIE PEDAGOGÓW I PSYCHOLOGÓW SZKOLNYCH
W kwietniu 2020r. wykonano kilka telefonów do pedagogów i psychologów szkolnych (10 osób - dziękuję koleżankom, które poświęciły mi czas na rozmowę telefoniczną. W. Bernadziuk) zadając im pytania:
- z jakimi problemami (emocjonalnymi, edukacyjnymi) spotykają się obecnie w warunkach pracy zdalnej?
- jakie zagrożenia mogą się pojawić w przyszłości, gdy dzieci wrócą do szkoły?
Odpowiedzi można pogrupować następująco:
1. PROBLEMY RODZICÓW DOTYCZĄCE POMOCY W NAUCE:
- duża ilość nauki, w której pomagają swoim dzieciom – pomoc i nauka dzieci pochłania dużo czasu;
- poczucie przerzucenia nauczania na barki rodziców („dzieci nie radzą sobie same”);
- trudność w pogodzeniu pomocy dzieciom z pracą zdalną („brak czasu”);
- nieumiejętność przekazania dziecku wiedzy, brak zrozumienia tematu przez rodzica (szczególnie u rodziców bez wykształcenia, po szkole specjalnej);
- krótki czas na odsyłanie prac domowych;
- konieczność angażowania innych członków rodziny do wykonywania zadań np. z plastyki;
- trudność z mobilizowaniem (zmuszaniem) niektórych dzieci do systematycznej i czasochłonnej nauki – szczególnie, gdy rodzice wychodzą do pracy i dzieci zostają same;
- dużo osób stale w domu – napięta atmosfera;
- irytujące „ciągłe powiadomienia” o lekcjach – utrudniają koncentrację na bieżącej pracy;
2. PROBLEMY TECHNICZNE:
- brak sprzętu komputerowego na potrzeby wszystkich członków rodziny- uczniów i rodziców w tym samym czasie;
- brak sprzętu wyposażonego np. w kamerę, aby nagrywać ćwiczenia gimnastyczne;
- brak dostępu do szybkiego internetu (opóźnienia w wysyłaniu prac na określoną godzinę, niemożność udziału ucznia w próbnym teście VIII kl – na telefonie komórkowym nie mógł otworzyć plików z pytaniami);
- niewystarczająca wiedza uczniów i rodziców niezbędna do przesyłania prac domowych w różnych formatach/kanałach (nauczyciele komunikują się na różnych platformach: dziennik elektroniczny, skype, Wulkan) – cytaty „nie radzą sobie z otwieraniem i przesyłaniem dokumentów”; „pdf nie otwiera się na telefonie”;
- brak drukarki w domu;
3. PROBLEMY UCZNIÓW:
- uczniowie nieaktywni w nauce on-line (!):
* szukanie sposobów ich mobilizacji ;
* obawa, że po powrocie do szkoły mogą poziomem wiedzy mocno odstawać od pozostałych uczniów;
* często utrudniony kontakt z ich rodzicami (nie odbierają telefonów);
- nadmiar nauki – zmęczenie;
- odkładanie nauki na później;
- niemożność bezpośredniego kontaktu z kolegami i koleżankami,
- tęsknota za „normalnym życiem”;
- nuda – monotonia w codziennym spędzaniu czasu;
- brak ruchu, aktywności fizycznej;
- tęsknota za rozrywkowymi zajęciami pozalekcyjnymi (np. basen, plastyka)
- ryzyko uzależnienia się od gier komputerowych, rozmów telefonicznych, portali społecznościowych;
- skargi na nerwowość rodziców;
- dzieci z zaburzeniami emocjonalnymi – ryzyko, że izolacja pogłębi ich lęki, napięcia,
- dzieci z rodzin patologicznych – możliwość wyższego poziomu agresji w domach, brak warunków i atmosfery do nauki;
4. PROBLEMY NAUCZYCIELI, PEDAGOGÓW, PSYCHOLOGÓW:
- na początku – konieczność nabycia nowych umiejętności w posługiwaniu się przekazem on-line,
- podejrzenia, że część prac wykonywana jest niesamodzielnie (trudne do zweryfikowania);
- dylemat – czy odesłanie wykonanej pracy domowej jest równoznaczne z nauczeniem się tematu?;
- organizowanie zajęcia z pomocy psychologiczno-pedagogicznej (wysyłanie kolejnych materiałów? dokładanie pracy dzieciom?);
- trudność w pogodzeniu pracy zdalnej z pomocą w nauce własnym dzieciom;
- konieczność dodatkowego przygotowywania materiałów drukowanych;
- napięcie i poczucie osamotnienia;
5. INNE UWAGI:
- pogłębiają się problemy w grupie uczniów wcześniej słabo zmotywowanych do nauki – dedykowane im zajęcia dydaktyczno-wyrównawcze (po powrocie do szkoły) będą ich obejmowały pod warunkiem posiadania opinii z PPP;
- mało jest od rodziców lub uczniów telefonów o charakterze „kryzysowym”, pojedyncze sprawy są rozwiązywane na bieżąco lub odsyłane do infolinii miejskich (w tym PPP);
- niektórzy pedagodzy zamieszczają artykuły z poradami dla rodziców na stronie internetowej szkoły, śledzą stronę internetową PPP,
- ważny jest dla pedagogów/psychologów kontakt z grupą wsparcia on-line zorganizowaną przez PPP;
- część pedagogów/psychologów szkolnych sama dzwoni do uczniów będących pod ich opieką, pyta o samopoczucie – pozytywna reakcja,
- telefony psychologa szkolnego do koleżanek – nauczycielek; pozytywny odbiór, możliwość werbalnego odreagowania napięć, poczucie wsparcia;
6. REKOMENDACJE DO WYKORZYSTANIA W PLACÓWKACH OŚWIATOWYCH:
- umieszczanie na stronie internetowej szkoły wskazówek dla rodziców dotyczących motywowania dzieci do nauki;
- indywidualne docieranie do rodziców dzieci nieuczestniczących w nauce on-line;
- opracowanie wskazówek dla uczniów, jak sobie radzić w sytuacji izolacji, z nudą napisanych językiem dzieci np. w formie listu;
- opracowanie (przez nauczyciela informatyki) praktycznych wskazówek dla rodziców dotyczących radzenia sobie z różnymi formami komunikacji on-line, stosowanymi przez placówkę,
- współpraca i wzajemne wspieranie się w gronie pedagogicznym, umożliwienie odreagowania napięć;
- kontynuowanie uczestnictwa pedagogów i psychologów szkolnych
w internetowej grupie wsparcia organizowanej przez Poradnię Psychologiczno –Pedagogiczną.