ZAUWAŻAMY PROBLEMY W DOBIE IZOLACJI I ZDALNEJ NAUKI

ZAUWAŻAMY PROBLEMY W DOBIE IZOLACJI  I  ZDALNEJ NAUKI   -  OPINIE  PEDAGOGÓW  I  PSYCHOLOGÓW  SZKOLNYCH 

 

    W kwietniu 2020r. wykonano kilka telefonów do  pedagogów i psychologów szkolnych (10 osób - dziękuję koleżankom, które poświęciły mi czas na rozmowę telefoniczną. W. Bernadziuk) zadając im pytania:

- z jakimi problemami (emocjonalnymi, edukacyjnymi) spotykają się obecnie w warunkach pracy zdalnej?

- jakie zagrożenia mogą się pojawić w przyszłości, gdy dzieci wrócą do szkoły?

 

Odpowiedzi można pogrupować następująco:

1. PROBLEMY  RODZICÓW  DOTYCZĄCE  POMOCY  W  NAUCE:

- duża ilość nauki, w której pomagają swoim dzieciom – pomoc i nauka dzieci pochłania dużo czasu;

- poczucie przerzucenia nauczania na barki rodziców („dzieci nie radzą sobie same”);

- trudność w pogodzeniu pomocy dzieciom z  pracą zdalną („brak czasu”);

- nieumiejętność przekazania dziecku wiedzy, brak zrozumienia tematu przez rodzica (szczególnie u rodziców bez wykształcenia, po szkole specjalnej);

- krótki czas na odsyłanie prac domowych;

- konieczność angażowania innych członków rodziny do wykonywania zadań np. z plastyki;

- trudność z mobilizowaniem  (zmuszaniem) niektórych dzieci do systematycznej i czasochłonnej nauki – szczególnie, gdy rodzice wychodzą do pracy i dzieci zostają same;

- dużo osób stale w domu – napięta atmosfera;

- irytujące „ciągłe powiadomienia” o lekcjach – utrudniają koncentrację na bieżącej pracy;

 

2. PROBLEMY   TECHNICZNE:

- brak sprzętu komputerowego na potrzeby wszystkich członków rodziny- uczniów i rodziców w tym samym czasie;

- brak sprzętu wyposażonego np. w kamerę, aby nagrywać ćwiczenia gimnastyczne;

- brak dostępu do szybkiego internetu (opóźnienia w wysyłaniu prac na określoną godzinę, niemożność udziału ucznia w próbnym teście VIII kl – na telefonie komórkowym nie mógł otworzyć plików z pytaniami);

- niewystarczająca wiedza uczniów i rodziców niezbędna do przesyłania prac domowych w różnych formatach/kanałach  (nauczyciele komunikują się na różnych platformach: dziennik elektroniczny, skype, Wulkan) – cytaty „nie radzą sobie z otwieraniem i przesyłaniem dokumentów”; „pdf nie otwiera się na telefonie”;

- brak drukarki w domu;

 

3. PROBLEMY  UCZNIÓW:

-  uczniowie nieaktywni w nauce on-line (!):

           * szukanie sposobów ich mobilizacji ;

           * obawa, że  po powrocie do szkoły mogą poziomem wiedzy mocno odstawać od pozostałych uczniów;

           * często utrudniony kontakt z ich rodzicami (nie odbierają telefonów);

- nadmiar nauki – zmęczenie;

- odkładanie nauki na później;

- niemożność bezpośredniego kontaktu z kolegami i koleżankami,

- tęsknota za „normalnym życiem”;

- nuda – monotonia w codziennym spędzaniu czasu;

- brak ruchu, aktywności fizycznej;

- tęsknota za rozrywkowymi zajęciami pozalekcyjnymi (np. basen, plastyka)

- ryzyko uzależnienia się od gier komputerowych, rozmów telefonicznych, portali społecznościowych;

- skargi na nerwowość rodziców;

- dzieci z zaburzeniami emocjonalnymi – ryzyko, że izolacja pogłębi ich lęki, napięcia,

- dzieci z rodzin patologicznych – możliwość wyższego poziomu agresji w domach, brak warunków i atmosfery do nauki;

 

4. PROBLEMY NAUCZYCIELI, PEDAGOGÓW, PSYCHOLOGÓW:

- na początku – konieczność nabycia nowych umiejętności w posługiwaniu się przekazem on-line,

- podejrzenia, że część prac wykonywana jest niesamodzielnie (trudne do zweryfikowania);

- dylemat – czy odesłanie wykonanej pracy domowej jest równoznaczne z nauczeniem się tematu?;

- organizowanie zajęcia z pomocy psychologiczno-pedagogicznej (wysyłanie kolejnych materiałów? dokładanie pracy dzieciom?);

- trudność w pogodzeniu pracy zdalnej  z pomocą w nauce własnym dzieciom; 

- konieczność dodatkowego przygotowywania materiałów drukowanych;

- napięcie i poczucie osamotnienia;

 

5. INNE  UWAGI:

- pogłębiają się problemy w grupie uczniów wcześniej słabo zmotywowanych do nauki – dedykowane im zajęcia dydaktyczno-wyrównawcze (po powrocie do szkoły) będą ich obejmowały pod warunkiem posiadania opinii z PPP;

- mało jest  od rodziców lub uczniów telefonów o charakterze „kryzysowym”, pojedyncze sprawy są rozwiązywane na bieżąco lub odsyłane do infolinii miejskich (w tym PPP);

- niektórzy pedagodzy zamieszczają artykuły z poradami dla rodziców na stronie internetowej szkoły, śledzą stronę internetową PPP,

- ważny jest dla pedagogów/psychologów kontakt z grupą wsparcia on-line zorganizowaną przez PPP;

- część pedagogów/psychologów szkolnych sama dzwoni do uczniów będących pod ich opieką, pyta o samopoczucie – pozytywna reakcja,

- telefony psychologa szkolnego do koleżanek – nauczycielek; pozytywny odbiór, możliwość werbalnego odreagowania napięć, poczucie wsparcia;

 

6. REKOMENDACJE DO WYKORZYSTANIA  W  PLACÓWKACH OŚWIATOWYCH:

- umieszczanie na stronie internetowej szkoły wskazówek dla rodziców dotyczących motywowania dzieci do nauki;

- indywidualne docieranie do rodziców dzieci nieuczestniczących w nauce on-line;

- opracowanie wskazówek dla uczniów, jak sobie radzić w sytuacji izolacji, z nudą napisanych językiem dzieci np. w formie listu;

- opracowanie (przez nauczyciela informatyki) praktycznych wskazówek dla rodziców dotyczących radzenia sobie z różnymi formami komunikacji on-line, stosowanymi przez placówkę,

- współpraca i wzajemne wspieranie się w gronie pedagogicznym, umożliwienie odreagowania napięć;

- kontynuowanie uczestnictwa pedagogów i psychologów szkolnych

w internetowej grupie wsparcia organizowanej przez Poradnię Psychologiczno –Pedagogiczną.

© Poradnia Psychologiczno Pedagogiczna w Dąbrowie Górniczej